KVA Dirigenten

Biografie Matthias van Nispen tot Pannerden, dirigent Harmonieorkest Stadsharmonie KVA

Matthias van Nispen tot Pannerden (1981), studeerde aan het Brabants conservatorium achtereenvolgens klassiek saxofoon bij Jean Pennings, hafa-direktie bij Hardy Mertens en compositie bij Kees Schoonenbeek, Alexander Hrisanide, Willem Jeths en Maino Remmers (lichte muziek).

Tegenwoordig is hij actief als baritonsaxofonist bij het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht. Sinds 2022 is hij dirigent bij harmonieorkest KVA-Oss. Daarnaast dirigeert hij regelmatig als freelancer en schrijft hij muziek voor diverse bezettingen. Zijn composities kenmerken zich vaak door combinaties van lichte muziek met veelal filmische klassieke invloeden.

Biografie Joyce Vlak, dirigent Studieorkest KVA

Joyce Vlak (1984) is sinds 2010 dirigent van het Studieorkest van KVA. Zij nam destijds het stokje over van Felix Verlaar. Daarvoor dirigeerde zij Beginnersorkest Opmaat al tijdens het zwangerschapsverlof van Anne-Marie Seelen. Zelf was zij als kind bij KVA begonnen op de klarinet, inmiddels speelt ze trombone bij de Harmonie en bij de Blue Band. Om haar taak als dirigente goed te kunnen vervullen volgde zij gedurende anderhalf jaar de dirigentenopleiding bij Kreato.

Als Joyce niet met muziek bezig is werkt ze als Bewonersconsulent bij Woonzorg Nederland, een woningbouwcorporatie voor senioren.

Biografie Anne-Marie Seelen, dirigent Beginnersorkest Opmaat

In het dagelijks leven is Anne-Marie Seelen beleidsmedewerker bij een overheidsinstelling, heeft een (ook zeer muzikale) man en kinderen. Al op haar 11e werd zij lid van KVA om klarinet te leren spelen, later kwam daar ook de alt-sax bij. Voor klarinet behaalde zij haar HaFaBra D-diploma en voor de sax het C-diploma. Zelf moest ze indertijd wachten tot zij haar A-diploma had gehaald voordat ze mee mocht spelen in het Studieorkest, dat duurt normaalgesproken zo’n 3 jaar. Dat vond zij erg lang en ruim 25 jaar geleden waren er meer leden die van mening waren dat het veel leuker is om eerder in een echt orkest te kunnen meespelen en actief lid van KVA te zijn.

Anne-Marie pakte de handschoen op en richtte het ‘Pieporkest’ op dat niet veel later omgedoopt zou worden in ‘Beginnersorkest Opmaat’. Ze werd opgeleid door Felix Verlaar, toenmalig dirigent van het Studieorkest en begon direct als dirigent van Opmaat. En dat is ze tot de dag van vandaag, al ruim 25 jaar! Ze geniet ervan te zien hoeveel vooruitgang beginnende jonge, maar ook volwassen muzikanten maken en is blij om hen daarbij op weg te mogen helpen. Daarom past zij elk jaar het niveau van de muziek weer aan op de instromende muzikanten, soms herschrijft ze ook zelf de muziek.

“Belangrijk is dat er uitdaging in zit voor de echte beginners en degenen die al wat verder gevorderd zijn. Feitelijk is het een muzikale puzzel die elke keer opnieuw gelegd wordt.”